Podziel sie!

altKiedy niedoświadczonemu w kwestiach mechanicznych kierowcy po raz pierwszy zagotuje się woda w chłodnicy, nietrudno o stres. Ważne jest, aby w takiej sytuacji poprawnie zareagować i uniknąć kosztownych napraw oraz niepotrzebnych uszkodzeń.

Dym spod maski, kontrolka na czerwonoalt, dziwny zapach, brak nagrzewania czy wskaźnik temperatury poza skalą - gdy zauważymy takie symptomy, a zwłaszcza kilka naraz, powinniśmy natychmiast zatrzymać auto, podnieść maskę i sprawdzić, co się dzieje.

Złota rączka

Nie zawsze trzeba od razu pędzić do fachowca. Z niewystarczającą ilością płynu w układzie chłodzącym, zasłoniętym wlotem powietrza do chłodnicy, za luźnym/zerwanym paskiem klinowym - możecie poradzić sobie bez wizyty u mechanika. Wszystko, co potrzebne znaleźć można na stacji benzynowej lub w pierwszym lepszym sklepie motoryzacyjnym. Ze względu na „brudne" i siłowe aspekty tej roboty, poleca się ją zlecić przyjacielowi lub partnerowi.

Drogie naprawy

Niestety, nie z każdą awarią poradzisz sobie sama. Wizyta u mechanika będzie konieczna, jeżeli okaże się, że musisz wymienić termostat (urządzenie utrzymujące stałą temperaturę silnika), wiatrak, naprawić pompę wodną lub znajdziesz trudne do naprawy uszkodzenia układu chłodzącego (np. dziura w chłodnicy). Termostat lub wiatrak to nie są jeszcze bardzo kosztowne elementy, jednak pompa wodna lub poważne wycieki mocno przewietrzą wam portfele.

Co się zepsuło?

Na początek zatrzymujemy auto i ustawiamy ogrzewanie oraz dmuchawę w pozycji MAX, jeżeli leci ciepłe powietrze i temperatura silnika spada to oznaka niedrożnej chłodnicy albo zepsuty wiatrak. Jeżeli powietrze z dmuchawy jest zimne, to znaczy, że problem z cyrkulacją płynu. Wyłączamy silnik i sprawdzamy poziom płynu chłodzącego. Jeżeli jest ok, sprawdzamy naciąg paska klinowego. Gdy z paskiem klinowym wszystko w porządku, to mamy problem z pompą wodną lub termostatem. Film jak sprawdzić te wszystkie rzeczy już wkrótce.

Bezpieczeństwo przede wszystkim!

Są trzy rzeczy, których nie należy robić, aby nie narazić się na obrażenia ciała lub dodatkowe koszty:

  • nie można odkręcać wlewów płynu chłodniczego, gdy silnik jest gorący. Grozi to poważnymi uszkodzeniami ciała (w tym poparzeniami!);
  • nie uzupełniamy płynu chłodzącego, gdy silnik jest gorący, może to spowodować poważne i kosztowne uszkodzenie silnika. Zawsze czekamy aż jednostka napędowa ostygnie;
  • nie można jeździć z wysoką temperaturą silnika przez długi czas - powoduje to trwałe i kosztowne uszkodzenia jednostki napędowej. Jeżeli auto się przegrzewa, a my musimy gdzieś dojechać (np. do mechanika), róbmy co jakiś czas przerwy na chłodzenie.

 

Karol Stepanowicz

O Nas

Historia każdej wielkiej marki zawsze rozpoczyna się od niepowtarzalnej idei. Sam pomysł to jednak za mało! Potrzeba nadać mu właściwy tor, by marzenia stały się rzeczywistością. Świat mediów i PR-u jest...

Przeczytaj Też

Na upalne dni najlepiej sprawdza się biel.
Rozmiar: + -

Salony Urody i SPA

Stylowe miejsce z nastrojowym wnętrzem, profesjonalnymi stylistami, w którym odmienisz swój wizerunek na lepsze.

Salony Mody

Dobrze dobrany stanik to podstawa pięknego wyglądu i zdrowia. Tu możesz skorzystać z porady profesjonalnych brafitterek. Szeroki wybór rozmiarów sprawi, że znajdziesz coś odpowiedniego na swój biust.

Twój Sklep

Wyjątkowa kwiaciarnia artystyczna, w której kupisz nie tylko wspaniałe kwiaty, ale też ciekawe i wyjątkowe prezenty. Spotkasz tu mistrzynię florystki, która nie tylko świetnie komponuje kwiaty, ale jest...