Podziel sie!

Fotolia 124154853_S„Zdołnlołduj się do levelsika bo to nie Twój sanbox" – wiecie co to oznacza? I nic dziwnego że nie, ja też J.  Lecz już niedługo,  będziemy słyszeć podobnych zdań coraz więcej.  BB, X, Y, Z... kolejne litery alfabetu. Tajemniczy kod zmian. Ciekawe czy wiecie co one oznaczają? Oznaczają ludzi J Oznaczają jak się komunikują, jaki mają stosunek do otaczającej ich rzeczywistości. To symbole pokoleń, które dziś odgrywają ważne role we współczesnym świecie. Dziś o literce Z – literce przyszłości.

Zespół Kombi w jednym ze swoich przebojów śpiewa „Każde pokolenie ma własny czas. Każde pokolenie chce zmienić świat. Każde pokolenie odejdzie w cień. A nasze nie!" Historia ostatnich lat udowadnia, że każde następne pokolenie ma takie same ambicje.  Socjolodzy od lat starają się zaszufladkować kolejne generacje ludzi. Dzielą ich na kasty, grupy i pokolenia. Obecnie panujący trend wyróżnia różnice w zachowaniach dotyczące sposobów komunikacji, stawianych celów, nastawienia wobec zmiany, stosunku do rodziców technologii czy religii. Nasze zachowania, wartości, sposoby podejmowania decyzji czy motywacje są określane w zależności od momentu urodzenia. Pokolenia – bo o nich tu mowa różnią się między sobą w zasadzie w bardzo wielu aspektach funkcjonowania i poza tym jednym wspólnym mianownikiem – tym, że się urodziliśmy i jesteśmy ludźmi, coraz trudniej znaleźć podobieństwa tego funkcjonowania.

Całą współczesną rzeczywistość kształtowały i kształtują ludzie zaklasyfikowani do jednej z grup ze zdjęcia powyżej. To pokolenia decydujące o naszej teraźniejszości i przede wszystkim przyszłości. Pokolenia z cechami wspólnymi, ale jednak różniące się dość znacznie od siebie.

Do dziś Baby Boomersi odgrywają role w świecie polityki czy gospodarki. BB to ludzie urodzeni przed 1964, więc wciąż jeszcze przed rewolucją społeczną lat sześćdziesiątych. Ludzie, dla których celem jest stała praca,  którym zapewnia ona, wraz z oszczędnościami życia poczucie bezpieczeństwa. Ludzie szanujący rodziców i rodzinne wartości, nie cierpiący zmian, wyzbyci egocentrycznych postaw traktujący skromność jako cnotę. Częstokroć wierzący i religię traktujący jako kształtującą życie człowieka. Mający dość ambiwalentny stosunek do nowych technologii (wręcz czasem żałują, że są). Ludzie podejmujący głęboko przemyślane decyzje.

Ludzie z pokolenia X to grupa społeczna modelująca otaczający świat, wyznaczająca jego ramy. Ludzie urodzeni w latach 60 i 70, dla których celem jest równowaga między życiem osobistym a pracą, którym poczucie bezpieczeństwa dają ich umiejętności, wiedza i kompetencje. Ludzie, dla których największą wartością jest wolność. Są lojalni sobie, szybko się usamodzielniają choć są bardzo daleko od egocentryzmu.  Pokolenie X to ludzie z zasadami, równo traktujący kobiety i mężczyzn, często indywidualiści, dla których o sukcesie w równym stopniu decydują ich osiągnięcia zawodowe i rodzinne. Nie boją się zmian, które w ich przekonaniu są tego warte, podejmują decyzje w oparciu o dokładną analizę danych, a technologie to dla nich bardzo ważne i dobre narzędzia ułatwiające funkcjonowanie. Klasyczny przykład wierzących, ale niepraktykujących, według których szacunek zdobywa się dzięki uzyskiwanym wynikom.

Millenialsi zwani inaczej pokoleniem Y, urodzeni po roku 1980 stanowią o sile kreatywności współczesnego świata. Dla ludzi z pokolenia Y celem jest luksusowy, wygodny styl życia, a poczucie bezpieczeństwa dają relacje z innymi i pieniądze. Zmiana jest dla nich chlebem powszednim, nie boją się jej, wręcz sami ją uruchamiają. To innowatorzy. Nie mają problemów w kontaktach z rodzicami, nie mają parcia na niezależność, a zasady dopasowują do swoich potrzeb. Egocentrycy, którzy wyrośli w kulturze zwycięzców. MIllenialsi to ludzie, dla których wirtualny świat i technologia przenika się ze światem realnym, podejmujący decyzje pod wpływem siły grupy przyjaciół czy znajomych. Bardzo kreatywni i przedsiębiorczy, dla których takie wartości jak tolerancja i materializm mają duże znaczenie. W ich przekonaniu szacunek zdobywa się poprzez uznanie innych. Przedsiębiorczość millenialsów pozwala im otwierać nowe działalności, nawet jeśli nie mają odpowiedniej wiedzy czy kompetencji, wierzą w swoje umiejętności, są odważni, a przyjaźń jest ich wyróżnikiem. To najbardziej poznane przez badaczy pokolenie.

Najmłodsi, dopiero wchodzący w dorosłość to pokolenie Z. Pokolenie ludzi urodzonych po 1995 roku. To oni będą decydowali o naszej przyszłości. Wcześniejsze pokolenia mają wiele stereotypów, pryszczatych dzieciaków, które w piłkę grają na konsoli a podwórko to miejsce, przez które trzeba przejść idąc do kupli pograć w gry. Pannice z gimnazjum zachwycające się Justinem Biberem czy przechwalające się kolejnymi zdjęciami w seksownych spódniczkach, robionymi iPhonem i zamieszczonymi na Snapchatcie. Pokolenie niesprawiedliwie przez nas starszych określane jako powierzchowne i zupełnie bez zasad. To stereotypy daleko mijające się z prawdą. Owszem ich wiedza jest często powierzchowna i zdobywana jedynie z leadów internetowych artykułów, ale to pokolenie nadziei na rozwagę w podejmowaniu decyzji życiowych.

Z jest jasną przyszłością, nie stereotypowym myśleniem o pokoleniu bez zasad i chęci wiecznej zabawy. To wbrew pozorom rozsądni i przewidujący, planujący młodzi ludzie. Z badań wynika, że Z odczuwają silną presję otoczenia na wczesne usamodzielnianie się, pójście do pracy (już w szkole czy na studiach) i planowanie własnego rozwoju (już w gimnazjum Z podejmuje decyzje o wyborze studiów, czy potencjalnego zawodu, który będzie chciał uprawiać). Dużo się uczą. I to w zdecydowanej mierze wynik presji rodziców.  55% populacji Z w USA odczuwa od X i Millenialsów presję na wczesne podjęcie życia zawodowego.

Technologia jest dla nich codziennością. Internet i nowoczesne media Z wykorzystują dokładnie tak samo jak my czajnik bezprzewodowy. To pokolenie, które zadziwia fakt, jak ludzie dawali radę, kiedy Internet nie istniał. Jest w ich życiu tak samo obecny jak w naszym były pociągi czy telewizja. To ludzie, dla których sklep w sieci jest równoważny z butikiem na rogu ulicy. W sieci kupują więcej: ubrań, zabawek, książek, elektroniki, butów i sprzętu sportowego niż w sklepach offline, a muzyki nie słuchają z płyt tylko internetowych streamów.

Ale ci młodzi ludzie to nie zimni materialiści. Bardzo często angażują się w życie społeczne, tworzą trzeci sektor i podejmują działalność wolontariacką. Są przedsiębiorczy, ale nie w krwiopijczo – kapitalistyczny sposób. Ekonomia społeczna to główny trend ich rozwoju. Wiele stereotypów o dzieciach i młodzieży nie znajduje potwierdzenia w obserwacjach ich zachowań. Dla przykładu młodzi ludzie zdecydowanie wolą spotykać się w realnym świecie z kolegami i koleżankami niż komunikować się z nimi za pośrednictwem Messengera i innych komunikatorów. Tych narzędzi używają jedynie po to, żeby spotykać się w realnym świecie, a nowoczesna technologia jest dalej dla nich tylko narzędziem, nie zastępuje rzeczywistości. Są ciekawi świata, ale poznają go dzięki Google Maps i rzeczywistości wirtualnej, nie mają parcia na osobiste poznanie miejsc, poznają je w sieci i to poznanie traktują na równi z rzeczywistością.

To raczej dorośli demonizują technologię uznając ją za źródło osłabienia relacji społecznych pomiędzy ludźmi. Pokolenie Z jest dużo bardziej rodzinne jak X i Y. Mają wiele szacunku dla starszych i czują większą więź z rodziną. To najbardziej przedsiębiorcze pokolenie już od najmłodszych lat myślące o pomysłach biznesowych, można rzec, że przedsiębiorczość mają w genach (42% młodych amerykanów myśli o własnym biznesie). To pokolenie podobnie jak BB dba o swoją edukację szukając wiedzy przede wszystkim w sieci. Różnica polega na źródłach wiedzy. Z uczą się z wykorzystaniem mediów społecznościowych i youtube (przeszło połowa nastolatków przeszukuje te media w poszukiwaniu wiedzy). Co ciekawe częściej korzystają ze smartfona niż z klasycznego komputera czy nawet laptopa.

To społeczność wielozadaniowa, wykonująca wiele czynności na raz. Myślą szybciej i zmieniają swoje preferencje znacznie szybciej niż starsi. Multitasking jest ich codziennością, przez co wiele zadań wykonują dość pobieżnie. Multitasking wymusza również nowe sposoby komunikacji . Oczekują krótkiego czasu dostępu do informacji i niewiele czasu poświęcają na ich analizę. Z uciekają od Facebooka w największym tempie, to oni są awangardą Snapchata i Instagrama, poszukują wciąż nowych platform komunikacyjnych opartych o obrazy. Z to pokolenie emotikonów, za pomocą których oddają swoje uczucia, umawiają się na spotkania, czy nawet prowadzą pierwsze biznesy. Niestety ta szybkość komunikacji, częściej niż u starszych, powoduje u nich ADHD.

To pokolenie, które zdecydowanie za mało czasu spędza na dworze. Aktywność fizyczna nie jest dla nich wyzwaniem, a rywalizacja sportowa wystarczającą motywacją, choć rywalizację w ogóle traktują bardzo serio. Dodatkowo, nie odżywiają się zbyt zdrowo, wolą żywność wysokoprzetworzoną i są smakoszami „smażonego" i „pieczonego"

Agencja Sparks&Honey przygotowała specjalne wskazówki do porozumienia z pokoleniem Z:

·         Doceń jego różnorodność (etniczną, seksualną i nawet w modzie)

·         Mów obrazami: emotikony, symbole, obrazy i video

·         Komunikuj się częściej, krótkimi komunikatami, najlepiej zabawnie

·         Mów jak do dorosłych, nawet na trudne tematy

·         Załóż, że mają poglądy na każdy temat i równoprawny głos decyzyjny w rodzinie

·         Odwołuj się do ich przedsiębiorczości i pracowitości

·         Bądź pokorny

·         Daj im możliwość kontroli i decydowania o preferencjach

·         Współpracuj z nimi i pomagaj współpracować im z innymi

·         Opowiadaj swoje historie na wielu płaszczyznach

·         Rozmawiaj z nimi o wartościach

·         Daj im szansę walczyć o swoje

·         Pilnuj porządku w domu

·         Pomóż im w zdobywaniu wiedzy

·         Graj z nimi, rywalizuj

·         Karm ich ciekawość

·         Karm ich J

Podsumowując: nowe pokolenie będzie szybsze, bardziej nowoczesne, technologiczne i innowacyjne, bardziej przedsiębiorcze i nastawione na sukces i zbiorową mądrość. Będzie też bardziej ufne, uwarunkowane społecznie na współpracę i realistycznie spoglądające w przyszłość. Niestety będzie też mnie zdrowe i rozwinięte fizycznie od nas. A może na szczęście. Sama już nie wiem...

AS

Tworząc artykuł korzystałam z raportu Sparks&Honey "Meet Generation Z: Forget Everything You Learned About Millennials" orazmateriałówNatalli Hatalskiej.

O Nas

Historia każdej wielkiej marki zawsze rozpoczyna się od niepowtarzalnej idei. Sam pomysł to jednak za mało! Potrzeba nadać mu właściwy tor, by marzenia stały się rzeczywistością. Świat mediów i PR-u jest...

Przeczytaj Też

Masz już dosyć podrażnień po golarkach, poparzeń od wosku albo wciąż...
Rozmiar: + -

Salony Urody i SPA

Niezwykła pracownia fryzjerska w samym sercu miasta, w której dominuje profesjonalizm i wyjątkowa atmosfera. Tu kluczem doboru fryzury jest wnętrze i charakter klienta.

Salony Mody

To wyjątkowy salon z włoskimi torebkami. Kupisz tu nie tylko torebki, aktówki i portfele, ale również skórzane torby na laptopa czy luksusowe kuferki na biżuterię.

Twój Sklep

Wyjątkowa kwiaciarnia artystyczna, w której kupisz nie tylko wspaniałe kwiaty, ale też ciekawe i wyjątkowe prezenty. Spotkasz tu mistrzynię florystki, która nie tylko świetnie komponuje kwiaty, ale jest...