Podziel sie!

electra 3Widok rowerowego gąszczu w miejskiej dżungli to w Chinach i Japonii pierwsze spostrzeżenie każdego turysty. W Europie rowerowy trend też zdobywa coraz więcej miłośników. Amsterdam, Berlin i coraz częściej Warszawa rowerem stoi!

Model eko

Czas spędzony w korkach można uznać za czas stracony dla naszego zdrowia i dla naszej planety. Przyjazd na rowerze do pracy to nie tylko przygoda turystyczna i relaks, ale przede wszystkim wysiłek dla naszego organizmu. Coraz więcej czasu spędzamy w pracy, przed komputerem i w klimatyzowanych pomieszczeniach. Nienaturalna cyrkulacja powietrza, brak ruchu i brak wysiłku fizycznego sprawiają, że jesteśmy zmęczeni, narzekamy na zdrowie a do tego nasza kreatywność spada. To wszystko przemawia za tym, żeby wsiąść na rower i dostrzec uroki przyjazdu do pracy na dwóch kołach. Taka rowerowa wycieczka może się okazać odkrywcza, inspirująca i obfitująca w nową energię. Kluczowy jest wybór trasy, bo jeśli mamy przebijać się między samochodami i spalinami, to zdecydowanie lepiej wybrać drogę alternatywną, wijącą się przez tereny zielone. Jazda jednośladem zwiększa poziom endorfin, dlatego ludzie przyjeżdżający tym środkiem lokomocji do pracy mają więcej energii i przybywają do niej z uśmiechem na ustach.

Entuzjazm rodzinny

Zwykle pasja szybko się rozprzestrzenia. Zapał do wycieczek rowerowych w błyskawicznym tempie przelewany jest na członków rodziny, przyjaciół i znajomych z pracy. Modne stają się weekendowe wyprawy rowerowe w sielskie rejony, gdzie bezpiecznie mogą poruszać się nasze pociechy lub eskapady miejskie w tereny mało znane i łatwe do zdobycia. W Japonii na dwóch kołach przemieszczają się codziennie mieszkańcy w każdym wieku. Można więc spotkać cyklistę z każdego pokolenia: jeździ babcia, córka i wnuczka. U nas wśród rowerzystów dominują studenci i ludzie młodzi, choć coraz częściej można spotkać na trasie starszych członków rowerowej rodziny.

Życie na rowerze

W krajach Europy zachodniej budowane są rowerowe autostrady i trasy szybkiego ruchu. Z badań CBOS-u wynika, że około 70 procent Polaków jeździ na rowerze. W Kopenhadze aż 40 procent ruchu odbywa się na jednośladach. Dlaczego? Mieszkańcy argumentują swój wybór środka lokomocji tym, że wygodniej, bezstresowo i bez tłoku. Największym atutem przyjazdu na dwóch kołach do pracy jest jednak ich zdaniem szybki dojazd do celu, bez szukania miejsca parkingowego. Polacy rezygnują z dojazdu autem lub środkiem komunikacji miejskiej z powodu zdrowia. Jednak nasza infrastruktura jest nieporównywalana z kopenhaską, berlińską czy choćby sztokholmską. Choć trend wzrostowy w poruszaniu się rowerem systematycznie utrzymuje się od lat, to najlepszy okres odnotowujemy w Polsce od 2010 roku, gdy w wielu miastach pojawiły się miejskie wypożyczalnie rowerów. Kraków, Rzeszów, Warszawa, Wrocław to właśnie śwetne przykłady obrazujące jak można szybko i skutecznie przekonać mieszkańców do przesiadki na rower.

Odwieczny wróg

Podróżujący jednośladami przez ulice miast to zwykle wrogowie numer jeden dla kierowców aut. Odwieczny konflikt między tymi grupami jest zrozumiały, bo nie wszyscy po obu stronach znają obowiązujące przepisy ruchu drogowego. Rowerzysta powinien przestrzegać przepisów Prawa Ruchu Drogowego. Trzeba przy tym zaznaczyć, że często wprowadzane są nowelizacje, których niewielu kierujących pojazdami śledzi.

Podstawowe zasady, których należy przestrzegać:

- ruch prawostronny: rowerzysta powinien jeździć możliwie jak najbliżej prawej strony jezdni

- obowiązek korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów jeśli są wyznaczone dla kierunku w którym jedzie lub zamierza skręcić

- obowiązek korzystania z pobocza nadającego się do jazdy

- rowerzysta powinien zawczasu wyraźnie sygnalizować manewry, które zamierza wykonać.

Wielu rowerzystom wydaje się, że znajomość tych przepisów wystarczy, ale nic bardziej mylnego. Doświadczenie i znajomość szczegółów okazują się bardzo przydatne w mieście i poza nim. Wystarczy przeanalizować przepis mówiący o możliwie jak najbliższej jeździe prawej strony, żeby zrozumieć, że i tu diabeł tkwi w szczegółach. Nie należy bowiem tego przepisu rozumieć jako jazdy przy samym krawężniku. Taka interpretacja mogłaby znacznie pogorszyć nasze bezpieczeństwo na drodze. Zahaczenie pedałem o krawężnik mogłoby doprowadzić do przewrócenia się roweru a w konsekwencji do bardzo niebezpiecznego wypadku. Zdroworozsądkowa odległość to minimum 1 metr od krawężnika. Wówczas rowerzysta ma większe pole manewru w razie napotkania przeszkody. Przy czym warto tu podkreślić, że studzienki kanalizacyjne rowerzysta zawsze powinien omijać z lewej strony. Kierujący jednośladem ma obowiązek stosować się do znaków drogowych.

Wypadki i przepisy

electraJeśli droga dla rowerów lub rowerów i pieszych jest wyznaczona znakiem nakazu umieszczonym po lewej stronie jezdni, to jeśli po prawej stronie nie ma znaku „zakaz ruchu rowerów", rowerzysta może jechać jezdnią. Jeśli po prawej stronie znajduje się nieprawidłowo oznaczona droga dla rowerów (nie ma znaków nakazu, pionowych), to rowerzysta także nie ma obowiązku z niej korzystać.

Hipotetycznie gdyby nawet rowerzysta miał obowiązek korzystać z drogi dla rowerów znajdującej się po lewej stronie jezdni, to oznaczałoby to konieczność skrętu w lewo czyli przecięcia osi jezdni i zajechania drogi znacznie szybciej jadącym samochodom. To właśnie skręt w lewo w połączeniu z nieprawidłową zmianą pasa ruchu jest drugą najczęstszą przyczyną wypadków powodowanych przez rowerzystów. W 2011 roku statystycznie z tego powodu zginęło aż 47 rowerzystów. Stanowi to ponad 30% ofiar śmiertelnych wypadków, które spowodował sam rowerzysta!

Będąc na jezdni rowerzysta powinien wykazać się szczególną ostrożnością w przypadku skrętu w lewo. Jest to manewr potencjalnie niebezpieczny, często niewygodny i trudny do wykonania, zwłaszcza na szerszych ulicach z dużym i szybkim ruchem samochodowym. Rowerzysta „zajeżdża" drogę szybko jadącym na wprost samochodom i często ma trudności z oceną prędkości i odległości znajdujących się za nim pojazdów. Planując trasę, należy unikać skrzyżowań na których trzeba skręcić w lewo z ruchliwej jezdni, zwłaszcza o dwóch lub więcej pasach ruchu. Skręt w lewo jest bezpieczny tylko jeśli pojazdy muszą się zatrzymać na podporządkowaniu (nie na światłach – rowerzysta może trafić na zielone!) oraz na małych rondach jeśli rowerzysta jedzie na nich środkiem pasa ruchu.

Rowerowy savoire-vivre

Podczas podróży jednośladem warto stosować się nie tylko do przepisów, ale także do zdrowego rozsądku i niepisanych reguł. Jedną z takich zasad jest nawiązywanie kontaktu wzrokowego z innymi uczestnikami ruchu. Jeśli inny kierujący dowolnym pojazdem nas nie widzi, należy spodziewać się najgorszego. Inna niepisana reguła polega na wyprzedzaniu dużych pojazdów typu autobus lub ciężarówka wyłącznie z lewej strony. Szczególnie newralgicznym punktem jest też tzw. "martwe pole widzenia". Ze względu na innych uczestników ruchu, warto zwracać uwagę na niuanse takie jak np. widoczność sygnalizatora świetlnego przez kierowcę auta obok lub przed, którym stoimy. Warto używać dzwonka lub innego sygnału dźwiękowego w celu uprzedzenia innych uczestników np. pieszych. Jednak pamiętaj, że jadąc np. po chodniku, gdy obok jest wyznaczona trasa dla rowerów, nie powinieneś poganiać pieszych. Często kierujący jednośladem zapominają o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym lub innym rowerom, ale blokują ruch i bywają nachalni. Nigdy nie należy zatrzymaywać się na środku drogi dla rowerów! Rozmowa przez telefon podczas jazdy jest zabroniona, chyba, że używasz słuchawek i głośnika. Słuchanie muzyki podczas jazdy też nie jest najlepszym pomysłem, bo rozprasza.

Moda na dwóch kółkach

Strój na rower powinien być wygodny i widoczny. Najważniejsze, żeby był komfortowy, nie ograniczął widoczności i nie zahaczał o łańcuch. Jednak wcale nie jest powiedziane, że na rower musisz zawsze wsiadać w sportowych, specjalnych ubraniach. Jazda miejska do pracy jest możliwa prawie w każdym stroju, szczególnie na rowerze miejskim z całkowicie osłoniętym łańcuchem. Warto pamiętać o szaliku i rękawiczkach, które ochronią nas przed deszczem i wiatrem. Rowerem w garniturze? Tak! Trzeba tylko zwrócić uwagę na kilka drobiazgów. Pierwszy to nogawki. Muszą być wąskie albo rower powinien mieć schowany łańcuch. Drugi to błotniki, które mogą nas ochronić przed zniszczeniem konfekcji. Na rower można też wsiąść w wąskiej spódnicy, ale potrzebne będzie specjalne siodełko, które przypomina stołek barowy. Wprawione entuzjastki szpilek świetnie sobie radzą na jednośladach właśnie na wysokich obcasach. Utrudnieniem może być jedynie zatrzymywanie się w takim obuwiu, bo pedałujemy opierając stopę w najszerszym punkcie, więc podczas samej jazdy obcas nie ma znaczenia. Zdecydowanie większym wyzwaniem są buty na koturnach, które odradzamy do jazdy na rowerze. Warto rozważyć opcję jazdy do pracy w stroju sportowym i przebraniu się w bardziej oficjalne ubrania po prysznicu już po dotarciu na miejsce. Odwiecznym problemem rowerzystów jest kask. Rowerzysta w zderzeniu z autem narażony jest na poważne uszkodzenia ciała, dlatego jazda w kasku jest bezpieczniejsza. Nie zawsze za tym idzie komfort, dlatego wielu rowerzystów uparcie nie chce przekonać się do zakładania go na głowę.

Jaki model?

electra 2Ilość modeli rowerów może zaskakiwać. Każdy z nich może się sprawdzać w innych warunkach, dlatego przed zakupem warto się zastanowić nie tylko nad kolorem i designem, ale przede wszystkim nad funkcjami. Jeśli rower ma nam służyć do codziennej jazdy do pracy, to powinien uwzględniać zabezpieczenie łańcucha i model tzw. miejski. Jeśli kuszą nas wycieczki górskie po terenach przygodnych, to powinniśmy raczej zainwestować w rower sportowy, górski. Z reguły rowery jednośladowe definiowane są przez pryzmat szerokości i wielkości kół. Wśród licznych propozycji znajdziemy m.in.: górski MTB, górski MTB XC - do jazdy typu Cross Country, górski MTB XCM - na maraton rowerowy. Na drogi szutrowe i niezbyt wymagający teren sprawdzi się młodszy brat roweru górskiego - ATB. Na różnych rodzajach nawierzchni warto wypróbować model crossowy, do ewolucji niezbędny będzie BMX, a do turystyki rowerowej nadaje się  model trekkingowy. Leniuch chętnie sięgnie po rower elektryczny, który zdobywa coraz więcej amatorów zarówno w wydaniu miejskim, jak i górskim czy crossowym. Dla prawdziwych wielbicieli amerykańskiego szyku rarytasem może okazać się stylizowany Beach cruiser. Warto przed podjęciem decyzji o zakupie zapytać eksperta.

Wyposażenie obowiązkowe:

  • dzwonek lub inny sygnał dźwiękowy o nieprzeraźliwym dźwięku,
  • przynajmniej jeden sprawnie działający hamulec
  • co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej widoczne z przodu,
  • co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej widoczne z tyłu
  • co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu.

Styl retro

W miastach panuje prawdziwy szały na rowery retro. Te stylizowane ze specjalnymi gadżetami cieszą się największym zainteresowaniem. Autorsko zaprojektowane kosze, torby na rower, stylowe pokrowce na siodełka czy unikatowe dzwonki to dopiero początek oferty rynkowej. Zdobione i spersonalizowane kaski, ramy z imieniem właściciela, zapięcia w kształcie bluszczu chroniące przed kradzieżą to też tylko wybrane elementy pomagające w stylizacji roweru i podkreśleniu charakteru właściciela. Panuje w tym obszarze prawdziwe szaleństwo, a branża rośnie w siłę. Wystarczy wspomnieć o Międzynarodowych Targach Rowerowych BIKE Expo, które odbywają się w Kielcach. Na ostatnich pojawiło się z 180 wystawców z 13 krajów, co pokazuje, że biznes rowerowy ma się nieźle, a według ekonomistów będzie się nadal dynamicznie rozwijał.

Danuta Studencka-Derkacz

O Nas

Historia każdej wielkiej marki zawsze rozpoczyna się od niepowtarzalnej idei. Sam pomysł to jednak za mało! Potrzeba nadać mu właściwy tor, by marzenia stały się rzeczywistością. Świat mediów i PR-u jest...

Przeczytaj Też

Szukasz gładkiego wykończenia manicure jak z salonu? – Ten produkt cię nie...
Rozmiar: + -

Salony Urody i SPA

Wyjątkowy salon fryzjerski oparty o filozofię i produkty marki Kemon. Salon jest niezwykłą miksturą bogatego doświadczenia z nieustanną chęcią rozwoju kunsztu sztuki fryzjerskiej.

Salony Mody

Dobrze dobrany stanik to podstawa pięknego wyglądu i zdrowia. Tu możesz skorzystać z porady profesjonalnych brafitterek. Szeroki wybór rozmiarów sprawi, że znajdziesz coś odpowiedniego na swój biust.

Twój Sklep

Wyjątkowa kwiaciarnia artystyczna, w której kupisz nie tylko wspaniałe kwiaty, ale też ciekawe i wyjątkowe prezenty. Spotkasz tu mistrzynię florystki, która nie tylko świetnie komponuje kwiaty, ale jest...