Podziel sie!

osteoporoza 510pxNa świecie ponad 200 mln ludzi cierpi na osteoporozę. W Polsce choroba dotyka 1/3 kobiet po menopauzie. Można ją leczyć i skutecznie zapobiegać jej skutkom!

Osteoporoza (łac. osteoporosis: zrzeszotnienie kości) to stan chorobowy, który cechuje postępujący ubytek masy kostnej, osłabienie struktury przestrzennej kości oraz wysoka podatność na złamania. Osteoporoza występuje najczęściej u kobiet po menopauzie. Statystycznie aż co trzecia z pań po 50. roku życia ma osteoporozę. Schorzenie to polega na zaburzeniach metabolicznych kości. Charakteryzuje się niską masą kostną, upośledzoną mikroarchitekturą tkanki kostnej i w konsekwencji zwiększoną jej łamliwością. Choroba ta, przebiegając bezobjawowo, przez wiele lat po cichu „pozbawia" kości ich masy. Osteoporoza ujawnia się dopiero w momencie złamania, kiedy osłabione kości nie wytrzymują i pękają lub przypadkowo przy rutynowych badaniach.

Dotyka najczęściej kobiety po menopauzie, bo ma związek ze znacznym spadkiem produkcji estrogenu. Wraz ze starzeniem się społeczeństwa, liczba osób dotkniętych chorobą będzie się zwiększać, dlatego o profilaktyce i badaniach warto pomyśleć już dziś. Podstawą zapobiegania osteoporozie są ruch i dieta bogata w wapń! Kiedy choroba zaatakuje, konieczne jest podjęcie specjalistycznego leczenia. Na rynku jest niewiele leków, które mają udowodnioną skuteczność w zapobieganiu wszystkim typom złamań osteoporotycznych. Lekami o najlepiej udokumentowanej pełnej skuteczności przeciwzłamaniowej i bezpieczeństwa stosowania pozostają ciągle bisfosfoniany. Lekarze jednak przestrzegają, że leczenie powinno być konsekwentne i długotrwałe, bo tylko wtedy będzie skuteczne.

Z doświadczenia lekarzy wynika jednak, że wymóg leczenia trwałego i konsekwentnego jest niezwykle trudny do osiągnięcia: po roku terapię kontynuuje zaledwie 15 % pacjentek. Stąd pomysł minimalizacji leczenia. Opracowano zatem formy leków przeznaczone do stosowania tylko raz w tygodniu. Jednak prawdziwy przełom w przewlekłym leczeniu osteoporozy stanowi opracowanie i zarejestrowanie preparatu przeznaczonego do stosowania raz w miesiącu!

Co sprzyja osteoporozie?

Najwięksi sprzymierzeńcy osteoporozy to: spadek ilości estrogenów, brak aktywności fizycznej i nieprawidłowa dieta. Spadek ilości estrogenów u kobiet dotkliwy po menopauzie, w efekcie powoduje spadek masy kości od 1,5-3 % rocznie. Dlatego często w leczeniu osteoporozy stosuje się hormonalną terapię zastępczą, która ma powstrzymać postępujący proces.

Brak aktywności fizycznej to kolejny winowajca. Często osoby chore na osteoporozę popadają w lęk przed aktywnością fizyczną i tak powstaje błędne koło. Im mniej ćwiczą, tym bardziej pogarsza się ich stan zdrowia. Im bardziej chorują, tym bardziej nie chcą ćwiczyć i koło się zamyka. Tymczasem ćwiczenia siłowe i regularne obciążanie ciała sprzyjają lepszej mineralizacji szkieletu. Osoby z nadwagą zdecydowanie rzadziej cierpią na osteoporozę, bo ich kości "przyzwyczajone" są do dźwigania większej masy ciała i są lepiej zmineralizowane. Działa tu prosta reguła: im większa siła działa na kość, tym musi być ona mocniejsza. Można więc porównać to do hartowania kości. Wielu z nas zapomina, że nasze kości są żywą strukturą - reagują na naszą dietę, tryb życia i w znacznym stopniu od tych czynników zależy ich stan. Regularne ćwiczenia w przypadku chorych na osteoporozę to podstawa!

Nieprawidłowa dieta to następny czynnik, często lekceważony. Brak witaminy D obecnej w tłuszczach, brak wapnia i minerałów w posiłkach, nadużywanie alkoholu i nadmierne spożywanie kawy oraz palenie tytoniu - to przyczyny osteoporozy i główni winowajcy jej postępowania. Ostatnie badania pokazują, że szczególnie niebezpieczne są herbaty ekspresowe w torebkach, które mogą przyczyniać się do wzrostu choroby. Diety odchudzające, skaza białkowa i unikanie niektórych produktów powoduje, że sami wpływamy na rozwój osteoporozy.

Dieta czyli jak zapobiegać...

Dieta profilaktyczna i wspomagająca leczenie polega na stosowaniu zdrowych posiłków bogatych w wapń i witaminę D3. Dieta w osteoporozie powinna zawierać 4-5 pełnowartościowych posiłków, o różnorodnym składzie, zgodnym z zaleceniami tzw. piramidy żywienia.

Szczególnie ważne są: prawidłowe spożycie wapnia, ogrniczenie fosforanów w diecie oraz soli kuchennej i kofeiny.

Prawidłowe spożycie wapnia powinno wynosić 1000-1500 mg wapnia na dobę! Wykazano, że większość kobiet chorujących na osteoporozę nie spożywała nawet 1/3 tej dziennej dawki.

Najlepsze źródła łatwo przyswajalnego wapnia w pożywieniu to: mleko, kefiry, jogurty, sery białe i żółte oraz niektóre ryby np. łosoś, sardynki.

Zapotrzebowanie na wapń w warunkach prawidłowych powinna zaspokajać normalna dieta, uwzględniająca odpowiednie porcje produktów mlecznych. Przy zapotrzebowaniu 1000 mg wapnia na dobę spożyjemy: 400ml mleka, 125 g jogurtu, 25 g żółtego sera oraz np. dwie duże porcje zielonych warzyw. Wystarczy tylko kontrolować dietę, żeby osiągnąć skuteczne efekty.

W osteoporozie należy zdecydowanie ograniczyć ilość fosforanów w diecie. Znajdują się one w środkach konserwujących dodawanych m.in. do produktów typu fast food, mrożonkach, zupach w proszku, różnych napojach i serkach topionych. Warto zatem zerkać na etykiety produktowe i kupować tylko takie produkty, które nie będą pomagać rozwojowi choroby.

To, co może się wydawać najtrudniejsze to eliminacja soli i kofeiny z diety. Sól kuchenna i kofeina zwiększają wydalanie wapnia z moczem i bardzo sprzyjają osteoporozie. Osoby z osteoporozą nie powinny używać soli jako przyprawy kuchennej, ale mogą ją z powodzeniem zastępować ziołami.

Kofeina zawarta w kawie i herbacie to kolejne produkt, który działa podobnie jak sól kuchenna. Jej spożycie nie powinno przekraczać 150 - 200 ml na dobę lub powinna być wyeliminowana z codziennego menu!

Inne zalecenia dietetyczne

Trzeba wybierać pożywienie bogate w wapń. Warto pamiętać, że sery żółte mają więcej wapnia niż sery twarogowe, ale mają za to dużo tłuszczu. Powinno się zawrzeć kompromis i wybierać sery odtłuszczone lub z niską zawartością tłuszczu. Koniecznie trzeba pić mleko i jogurty, bo mają więcej wapnia niż śmietany i śmietanki. Najlepiej pić mleko kozie, bo ma najwięcej wapnia. Źródłem cennego wapnia są warzywa strączkowe takie jak fasola, groch i soczewica. Dużo wapnia znajduje się w warzywach zielonych takich jak brokuły, szpinak, jarmuż, botwina, brukselka. Po nie powinno się sięgać najczęściej. Dużo wapnia znajdziemy też w niektórych rybach i ich przetworach. Szczególnie cenne w wapń są flądra, morszczuk, sandacz, śledź i sardynki w puszkach. Ryby są w diecie na wagę złota, bo zawierają witaminę D3. Osoba chorująca powinna unikać produktów zawierających szczawiany takich jak: szpinak, buraki, szczaw, rabarbar, rzodkiewka, herbata, kawa i wino. Utrudniają one wchłanianie wapnia z diety. Zdecydowanie powinno się unikać fast-foodów ze względu na fosforany.

Trzeba pamiętać o pozostałych zaleceniach dietetycznych, związanych z innymi chorobami. Warto zatem zapytać lekarza o to, czym zastąpić np. mleko lub zielone warzywa, jeśli nie możemy ich jeść ze względu na schorzenia jelit lub nerek. Warto też rozważyć, które z chorób są dla naszego organizmu bardziej niebezpieczne.

Danuta Studencka-Derkacz

O Nas

Historia każdej wielkiej marki zawsze rozpoczyna się od niepowtarzalnej idei. Sam pomysł to jednak za mało! Potrzeba nadać mu właściwy tor, by marzenia stały się rzeczywistością. Świat mediów i PR-u jest...

Przeczytaj Też

Co czeka przyszłych kandydatów na kierowców?
Rozmiar: + -

Salony Urody i SPA

Wyjątkowy salon fryzjerski oparty o filozofię i produkty marki Kemon. Salon jest niezwykłą miksturą bogatego doświadczenia z nieustanną chęcią rozwoju kunsztu sztuki fryzjerskiej.

Salony Mody

To wyjątkowy salon z włoskimi torebkami. Kupisz tu nie tylko torebki, aktówki i portfele, ale również skórzane torby na laptopa czy luksusowe kuferki na biżuterię.

Twój Sklep

Dziś najważniejsze są natura, zdrowie i piękno. Tu możesz kupić naturalne kosmetyki, naturalne środki czystości i ekologiczne produkty spożywcze sprawdzonych marek.